| ||||||||||||||||||||||||
|
MYSTÉRIA SEXU - Orientální sexuologie
Zejména ve třetí části knihy (v oddíle Višna pěstoun) se projevuje možnost takových srovnání, neboť se tu již mnohem konkrétněji hovoří o terapii sexem čili o tzv. léčivém milování. A stejně jako v okruhu obecné somatické medicíny je mezi východním a západním přístupem i v tomto speciálním případě zcela markantní rozdíl. Řečeno stručně, první přístup staví spíše na empirii a úspěšně léčí symptomy bez ohledu na přírodovědecké vysvětlení; druhý usiluje o strukturální hodnocení s kauzálním výkladem nemocí. Přičemž tu samozřejmě najdeme i mnoho společného. Tantra i taoismus například zdůrazňují v naukách o milování i v sexuální terapii kooperaci dvojice, muže a ženy, což zcela odpovídá naší léčbě intimních vztahů. V kapitole Aktivní a pasivní je uveden známý tantrický výrok: „Šiva bez své Šakti není nic než mrtvola“. To je analogické k západnímu názoru psychologie a filosofie lásky, že muž bez ženy není mužem. Oba tyto výroky přestavují jen očekávanou skutečnost, že vitální erotický cit je vzbuzován mocí ženy. „To žena pohání muže k nasměrování této síly, zatímco muž povstává, když je Šáktí povzbuzena uvnitř“. Snad všechny západní „příručky lásky“ pro erotickou stimulaci i ukojení muže zdůrazňují roli ženského půvabu a kozla. Ba co víc, odkazují k těmto libidinózním stimulům jako k jedině možným, ne-li osudovým. Vycházejí přitom z filosofického pojetí pohlavní polarity viděné i paradoxně (srov. Kierkegaardovský princip svádění: Svůdce je sám sváděn k svádění). Staré okultní rčení „Co je nahoře, to je dole“ může i v erotice a lásce být návodem k takové sexuální aktivitě, že aktivní roli zde zvládne žena stejně jako muž k plné spokojenosti druhého. Mysticky se to dokládá starou indickou zásadou „Nebe a Země se doplňují navzájem“. Esoterická funkce sexuální lásky je výsledkem doplňujících se potenciálů Nebe a Země, přičemž „Nebe je muž a Země je žena. Země pěstuje to, Nebe vyronilo.“ A starý taoistický text přirovnává otáčení Nebe a Země k sexuálnímu aktu mezi mužem a ženou. Japonský spis Išimpo pak tuto ideu dále rozvádí, jestliže při souloži prováděné v duchu taoismu je Nebe „usmířeno“ a Země „rozptýlena“. V taoismu je důležitá mystika a esoterika čísel. Například čísla devět. Těhotenství trvá devět měsíců, uznává se „devět druhů pohlavního spojení“. A především esoterický rozměr devítky se objevuje v souboru „devíti tělesných otvorů“ (rezonuje tu slavná Apolinairova báseň Devět bran do tvého těla). Devítka má ovšem svůj význam i v západní homeopatii, kde metoda umocňování substancí spočívá v roztoku postupně se zmenšujících dávek léků, a to devět ku jedné v poměru k základní inertní přísadě. Z taoistického spisu Devět poloh Tmavé dívky (7. stol.) se nám dostává poučení jednak opět o esoterice čísla 9 a dále pak se znovu přesvědčujeme o roli Zasvěcovatelky v otázkách sexu, kterou zastává žena (v dialogu se Žlutým císařem). Hlavně se však v této rukověti dostáváme k terapeutické hodnotě milování, k léčivé moci soulože. Například jsou to jmenovité předpisy „pro odstranění nerovnováhy v těle“. Taoismus i tantrismus učí, že soulož může mít blahodárný vliv na zdraví. Tmavá dívka zdůrazňuje význam koitálních poloh, frikčních (milostných) pohybů a moci rytmu. Zvláštní polohy, například Jógové pozice, uvolňují a usměrňují energii. Jsou-li souložní polohy a také rytmus vybrány a použity správně, pak je snadné zbavit se všech tělesných neduhů. Tady se rovněž objevuje stigma orientální nauky: empiricky je to dejme tomu přijímáno souhlasně, konec konců jsou zde popisovány zcela obligátní pozice známé i v euroamerickém okruhu, zato však jejich komentované efekty nezřídka musí vyvolat u nás úsměv, ne-li smích. Pro člověka našeho kulturního okruhu tady trivialita přechází do grotesky. Píše se tu například o prudkých silných strcích, t.j. souložních pohybech, jimiž „si muž upevní zdraví, zbaví se stovky chorob a žena přitom dojde k blaženosti“. Úsloví „zbaví se stovky chorob“ je užito snad u většiny z těchto devíti poloh. Dosti nekonformně ke klinickým zkušenostem západní sexuologie se jeví rada adresovaná mužům – aby souložili bez ejakulace. Význam semene se petrifikuje na stejné úrovni s významem jogínských technik dýchání a meditace. Orientální sexuologie radí k zadržování ejakulace. To prý „posiluje životní síly a zvyšuje jasnost zraku a bystrost sluchu“. V naší sexuální kultuře se pro naši západní medicínu jeví takový recept jako předsudek a přirozeně i jako defekt v sexuální satisfakci – s výjimkou toho, že se kontrolovaným zadržováním ejakulace mezi mužským a ženským pohlavním vyvrcholením dospívá k souladu. Západní sexuologové ovšem nezískali žádné signifikantní fiziologické důkazy, jež by potvrdily riziko třeba i častějších ejakulací. Naopak platí, že při sexuální odezvě by muž měl reagovat orgasmem spojeným s ejakulací vždy, když je k tomu vhodně a přiměřeně stimulován, nejčastěji v rámci koitu, ale i masturbace. Z tantrických rad logicky však vyplývají varování před masturbací – další rozdíl mezi Orientem a Západem pokud jde o sexuální chování či sexuální osvětu. V indických knihách se masturbace viní ze „ztráty životaschopnosti“, slabosti a „narušení orgánů!, což platí zvláště pro věk do 16 let! S poučením dnešní sexuální výchovy u nás je to ovšem v rozporu: podle ní je masturbace spíše prospěšná i třeba jako trénink erotické představivosti v adolescenci, nebo i pro adaptaci k budoucím heterosexuálním podnětům, jež předcházejí koitu. Neexistují ani hranice „od kdy“, hranice věku; sexuologie v naší kultuře potvrzuje výskyt masturbace i v pregenitálních fázích života, jak je objevil Freud. Při běžné souloži jsou silou emocí drážděny smysly a jejich orgány. Dýchání se zrychluje a představivost vzrušuje. S pokračováním frikčních pohybů se mění metabolismus obou milostných partnerů, srdeční tep, krevní oběh a také žlázy počínají vyměšovat pohlavní hormony. Co orientální sexuologii především zajímá a z čeho též jako z jednoho ze základních tajemství sexu vychází, jsou přirozené vztahy mezi (1) zrychleným dýcháním, (2) vzrušením mysli a (3) náhlým pohlavním vyvrcholením s ejakulací. Tantrismus a taoismus si činí nárok na klíč k poznání, jak tyto funkce odlišit a ovládnout. V knize se tudíž doporučuje množství zajímavých a originálních (někdy až bizarních) sexuálních praktik zejména v koitálních pozicích, jež jsou obdobami technik jogínských, především hathajógy. Navíc ovšem se zde dosahuje terapeutického efektu, a to nejpříjemnějšími cestami! Efekty zajímající i západní sexuologii a hlavně sexuologické pacienty se v recenzované práci týkají de facto nejčastějších sexuálních dysfunkcích, totiž předčasného výronu semene a nedostatečné erekce u mužů, stejně jako nedostatků v orgasmu u žen. Domnívám se proto, že tuto knihu uvítají jak lékaři a psychologové zabývající se intimním životem, tak i postižení pacienti. Kniha je tištěna na „lehkém“ papíře a přestože obnáší 382 stran, je tudíž dost lehká pro možnost číst ji v posteli. Opatřena je půvabnými a přitom velmi instruktivními pérovkami japonské, čínské a indické provenience. Jako sexuolog vřele doporučuji! Nick Douglas, Penny Slingerová: Mystéria sexu / Alchymie extáze Lybyrint č. 2, únor 1996, Ivo Pondělíček |
© 1991-2024 VOLVOX GLOBATOR | Počet přístupů na tuto stránku: |