![]() ![]() | ![]() | |||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
![]() |
Olga Bezděková: Po stopách kreslených seriálů I.
Kreslený seriál (comics) bývá někdy označován jako „deváté umění“. Vyznačuje se chronologicky uspořádanými kresbami v jednotlivých panelech. Dohromady vytváří celek, nejčastěji příběh. Komiksy se většinou vyznačují používáním „bublin“ k zobrazení mluvené řeči nebo myšlenek. Tradičním rysem komiksů, který však není podmínkou, je též využívání karikatury, a to převážně při zobrazování postav. Pozadí bývá po vzoru kreslíře Hergého zobrazováno spíše realisticky, pro zvýšení důvěryhodnosti prostředí, ve kterém se hrdina pohybuje. Typické americké komiksy se vyznačují snahou o co nejrealističtější zobrazení postav i prostředí. V poslední době však přibývá experimentátorů, kteří tyto tradiční zvyky úmyslně popírají. Kreslený seriál je v zahraničí dlouhodobě předmětem diskuse i obchodu. Pořádají se semináře, jejichž tématem je historie a poslání kreslených seriálů. Píší se rozsáhlé studie a knihy. V našem prostředí je takový přístup spíše ojedinělý, i když v současnosti se souborná vydání komiksů z jednotlivých časopisů a první ucelené přehledné studie začínají objevovat. Kreslené seriály jsou výpovědí také o době, kdy vznikají. Snadno se aktualizují, zápornými hrdiny se mohou stát lidé či národy neblaze proslulí (např. Němci za II. světové války). Proti komiksu a jeho podobě existuje řada námitek, ale stejně jako jsou obrázkové seriály zavrhovány a odsuzovány, jsou také přijímány a kladně hodnoceny. Je evidentní, že přes všechna možná negativa, komiks jako žánr svou životnost prokázal. V prvním díle autorka na 236 stranách zmapovala dějiny českého kresleného seriálu v období první republiky - dětské kreslené seriály v Malém čtenáři, Junáku, Kouli, Punťovi, Mladém hlasateli - až do jejich zániku za Protektorátu Čechy a Morava. Neopomíjí ani časopis Správný kluk (1943-1945). Věnuje se i tehdejším novinovým přílohám, určeným dětem (Slovíčko, Svobodného slova, Dětský koutek Lidových novin). Představuje také seriály pro dospělé, uveřejňované v časopisech (Dobrý den, Rozruch, Rodokaps, Pestrý týden, Ahoj). Autorka se dále zaměřuje na kreslené seriály, které vycházely po válce v časopisech Vpřed, Junák a Skautka až do jejich zániku s nástupem komunismu. Časopisy Mateřídouška, Ohníček, Pionýrské noviny, Pionýr (Větrník) sleduje od jejich vzniku až do roku 1985. Detailněji se věnuje našemu patrně nejslavnějšímu kreslenému seriálu - Rychlým šípům. Publikace je komentovaným přehledem kreslených seriálů, které u nás ve sledovaném období vycházely, zabývá se však také vývojem názorů na tento žánr. Rychlé šípy a jejich ne vždy lehká cesta ke čtenáři zajímaly autorku detailně a jejich příběh se knihou vine jako červená niť. Rychlé šípy jsou typickým seriálem, který si získal oblibu nejen dětských čtenářů a mládeže několika generací. Jeho historie je pohnutá. Byl stíhán zákazy vydávání jako žádný jiný původní český seriál. Vadil nacistům stejně jako komunistům. Byl součástí výchovné koncepce svého autora spisovatele a skauta – Jaroslava Foglara. Jeho vizuelní podobu mu vtiskli dva kreslíři – Dr. Jan Fischer a Marko Čermák. Souvisela také s nimi tradice Foglarových čtenářských klubů: nezapomenutelných časopisů Mladý hlasatel, Junák a Vpřed. Je zajímavé, že jedním z kritiků Rychlých šípů byl v 50. letech také Ivan Klíma. Pomýlený autor, tehdejší svazák a komunista, radil po politických procesech a popravách mládeži, kde hledat své vzory („Je skutečně zapotřebí pro nás svazáky číst o takových písních, které si můžeme zazpívat tolik našich i sovětských písniček, z nichž je jedna hezčí než druhá, plná optimismu a jasu?“). Iritoval ho Foglar a jeho romantická dobrodružství. Místa Foglara propagoval uvědomělé sovětské autory. Po letech se jeho vnuk seznámil s Foglarovým dílem a prohlédnuvší Klíma prohlédl. Rychlé šípy si prošly několikerým vzkříšením – po II. světové válce, roku 1968 a naposledy po roce 1989. Doufejme, že je to již naposledy a že si budeme moci bez obav zabroukat píseň Wabiho Ryvoly... Rychlé šípy (11. 10. 1979) Hudba a text: Wabi Ryvola Můj život je hned plný nesnází Já žlutý kvítek na klopu si dám Dunivá Kateřina burácí Bohouš Dlouhé Bidlo Štětináč To Rychlé šípy samy byly v nás Snad jednou až se jaro navrátí Tak Mirek Dušín s Červenáčkem jdou Duj, duj, duj fujaro vítězná Poznámka: K vydání připravila také paměti svého otce, plk. Stanislava Rejthara Dobří vojáci padli a Válečné deníky své kanadské tety Olgy Horníčkové-Novákové a jejího muže Miloše Nováka. Připravila k vydání rozsáhlé paměti MUDr. Ctibora Bezděka „Jak rád jsem žil“ a je autorkou většiny textů dvoudílné knihy „Po stopách kreslených seriálů“ – 1915–1989. Asociace nostelů legionářských tradic jí v roce 2009 udělila cenu Český patriot. Svobodné noviny na internetu, 19. 2. 2013, Mgr. Bc. Jan Kopal | ![]() |
![]() | ||
© 1991-2024 VOLVOX GLOBATOR | ![]() |