![]() ![]() | ![]() | |||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
![]() |
Nepsat a nežít jako někdo jiný
Moderní britská literatura se pyšní dvěma rebely jménem Amis, otcem Kingsleym a synem Martinem, a těží z jejich povahových rozdílů a sporu téměř oidipovské síly. Syn měl otci celá desetiletí za zlé, že rozvrátil rodinu, mučil ji pedantstvím a šosáctvím, ačkoli právě jeho komické potírání vyneslo Amise seniora po válce do čela hnutí >rozhněvanců<, odkud se pak jako vyšeptalý pokrokář propadl do šedi průměru. To Martin Amis (1949), kterého nabroušenost i úspěch u publika provázejí až do předpenzijního věku, by to býval měl jako nositel slavného příjmení lehké - jenže odmítl umetenou cestičku a šel si po svém, jak dal najevo už v prvotině Věnováno Ráchel (1973), která nyní doplňuje přehlídku osmi jeho děl přeložených do češtiny. Tak jako ve většině románových premiér se v knize sice probírají >hříchy mládí<, přesto i s odstupem stojí za pozornost, neboť předznamenala autorovu pověst zlobivého dítka ostrovní prózy. Debutant se tu cítil natolik silný v kramflecích, aby sebeironicky zúčtoval s vlastními omyly i dynastickými hádkami a stvořil mladší obdobu otcova intelektuálního kverulanta Jima Dixona: ve fázi, kdy se mladík teprve chystá na Oxford, jehož zastydlosti se papá vysmál ve Šťastném Jimovi. Nervózní pozér Hluboko na duši nicméně nezapře bolestína a drzostí zastírá nervozitu z toho, že ještě není na univerzitě, kterou už studuje spousta jeho vrstevníků. Chuť si spraví aspoň etudou typickou pro náměty britských satir: ve snaze posunout se ve společnosti o příčku výš začne uhánět dívku z lepší čtvrti, jejíž životopis je zajímavý něčím, co on mít nemůže. V ulicích londýnského Notting Hillu, kde se odehrává zdánlivá banalita o tom, jak se dva sejdou, chodí spolu a zase se rozejdou, doznívá rozevlátý duch britských >swinging sixties<. Je proto otázkou, zda má vztah Charlese k Ráchel šanci přežít i zevšednělou intimitu soužití a zda jsou oba natolik zralí, aby přemohli dědictví doby dovolující téměř vše. A současně i to, zda dobytá slečna nepřestala být pro hrdinu prózy lákavá, jak zdůraznila pozdější filmová verze románu -uváděla se u nás pod výmluvnějším titulem Akce Ráchel - uhranutá prvními osobními počítači a technologiemi svádění, zatímco to podstatné z textu režiséru Harrisovi proteklo pod rukama. Poradit si bez fráze K potěše čtenářstva slouží i reportáže ze souložení, kdežto z hluchých míst ční jen manýristické ozdůbky. Zčásti proto, že je to Charles, kdo míní předvést, jak je verbálně i čtenářsky na výši a jak to má zkatalogizované; zčásti proto, že ani autor zatím plně neovládl metody sebekázně, oddělující novinové psaní od literatury. A přece Amisova prvotina nepostrádá v líčení zmarněného vztahu znepokojivý humor i jistou shovívavost vůči hrdinovi, který mudruje, koho by měl hrát při přijímačkách na Oxford. Sebe sama. Pochopení, že okázalá nekonvenčnost adolescentů je jednou z nejotřepanějších vlastností mládí, Charlese vede správně: pojmenovat věci se už učí, a teď by je měl ještě brát s opravdovostí, i kdyby to znamenalo obětovat svou dámu. Udělali to všichni faustovští tvůrci v telecích letech a ten obchod se jim vyplatil. A tak nechť je odzvoněno Ráchel, jíž bude v románu líp s někým jiným, a budiž oslavena pravá láska: mateřština, která je první múzou spisovatele. Martin Amis: Věnováno Ráchel. 06. 02. 2009, Hospodářské noviny, Petr Matoušek | ![]() |
![]() | ||
© 1991-2024 VOLVOX GLOBATOR | ![]() |