![]() ![]() | ![]() | |||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
![]() |
Tisíc a jedna noc s filmovým kánonem
Výběr nejlepších filmů světa je oblíbený sport, jímž se filmoví kritici a fandové zaobírají roky. Hnáni potřebou třídit a oceňovat sestavují žebříčky, jež, jak všichni vědí, nakonec vždy vyhraje Občan Kane režiséra Orsona Wellese (letos slaví Kane pětašedesátiny) a v Top Ten se objeví minimálně dva filmy Alfreda Hitchcocka. Knih, shromažďujících zaručeně "nejlepší snímky, které byly kdy natočeny", se dá po světě najít požehnaně, stačí projít větší knihkupectví nebo surfovat na internetu. V populárních filmových tlustospisech se odráží specifický autorský pohled na dějiny filmu a více či méně vyhraněné hodnotové měřítko. Některé žánry (rodinný film) sem z definice nepatří, vážnější filmy (dramata, thrillery, horory) jsou naopak ve výhodě. Kniha 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete - v českém překladu ji čerstvě vydává mírně bizarní koprodukce Volvox Globator a Knižní klub - nepřichází s překvapivě novým klíčem. Editor Steven Jay Schneider zvolil částečně kompilační postup: sebral dosud vydané encyklopedie a žebříčky a prosil je společným hodnotovým sítem desítky spolupracovníků: filmových kritiků a akademiků. Bifteky a hamburgery Jsou tu filmy, které prostě nemohly chybět, jako Metropolis, Zrození národa, Moderní doba, Jih proti severu, Psycho, Ptáci, 2001: Vesmírná odyssea, Apokalypsa, Modrý samet. Najdou se i kontroverznější položky: leckdo by si jistě klidně lehl na smrtelnou postel, aniž by spatřil travoltovskou Horečku sobotní noci, Disneyho Sněhurku a sedm trpaslíků či filmy Leni Riefenstahlové, propagující nacistickou ideologii. Naopak odvážně překvapující se jeví zařazení více než devítihodinového dokumentu Clauda Lanzmanna Šoa, v němž režisér shromáždil výpovědi lidí, kteří přežili holocaust. "Lanzmann vymyslel způsob, jak vyvolat vzpomínky na hrůzy holocaustu, aniž by povahu těchto hrůz nějak zdeformoval," píše o filmu Jean-Michel Frodon, šéf filmové rubriky francouzského deníku Le Monde. Češi jen ze sedmdesátých Z české dílny se po roce 1970 objevují už jen Formanovy americké hity: Přelet přes kukaččí hnízdo a Amadeus. Kánon má jasno: český film skončil s novou vlnou v sedmdesátých letech, od té doby není pro dějiny a budoucí umírající ničím zajímavý. Foto popis| Hitchcockův film Okno do dvora nemohl v 1001 filmů chybět. James Stewart raději zkoumá milostný život sousedů, i když ho svádí Grace Kellyová. O autorovi| Petr Fischer, www.ihned.cz/fischer 14. 9. 2006, Hospodářské noviny, Petr Fischer | ![]() |
![]() | ||
© 1991-2024 VOLVOX GLOBATOR | ![]() |