Titulní stránka
Poslední aktualizace stránky: 27. března 2015 - 11:40Volvox.cz si právě čte 5 lidí
e-mail

Novinky O nás Katalog Kavárna Zajímavosti, archiv Zajímavé odkazy na internetu Veletrhy Obsah koąíku
O NÁS


Kontakty

Knihkupectví

Katalog ISBN

TOP 50

Napsali o nás

HLEDÁNÍ


Potvrdíte stiskem ENTER

Mystérium příběhu


Zeptejte se kteréhokoli režiséra, co je pro něj nejdůležitější, než se pustí do natáčení filmu a dostanete pokaždé stejnou odpověď: Scénář. Současně s tím však každý hned konstatuje, (možná jako alibi pro další vlastní nepovedený snímek), že opravdu dobrých scénáristů je strašně málo, a vynikající jsou stejně vzácní jako bílý tygr. Režisér Miloš Forman dokonce tvrdí, že za svůj život potkal jen jednoho – Jeana-Clauda Carriéra. O tom, zda má pravdu se nyní můžete přesvědčit sami. Nakladatelství Volvox Globator vydalo minulý týden společně s nakladatelstvím Parnas v podobě útlé, nenápadné knížečky poslední společný scénář velkého mága španělského filmu Luise Buňuela a jeho dvorního scénáristy Jeana-Clauda Carriéra. Svou filmovou adaptaci románu spisovatele J. K. Huysmanse, nazvanou Tam dole (Lá-bas), už nestačili natočit. Zvláštní magická konfrontace středověku a současnosti se zřejmě už nikdy nedostane na filmové plátno. Kdo jiný než Buňuel by dokázal lépe odhalit očím diváků mystérium příběhu, skrytého ve strohé kostře scénáře? Problémy se sháněním peněz na vlastní natáčení a smrt, jako poslední soudce všeho, byly tentokrát zřejmě silnější. Nicméně knižní podoba scénáře umožňuje nejen nahlédnutí do tajuplného procesu tvorby dvou autorů, jejichž společná práce vždy patřila k filmovým vrcholům (Deník komorné, Tajemný předmět touhy, Nenápadný půvab buržoazie). Současně může, rozpitvána na nejtenčí nitky tvůrčí osnovy, sloužit jako učebnice scénáristiky. Buňuel i Carriére beze sporu patří mezi ty velké vypravěče, kteří nikdy nespoléhali jen na prvoplánové převyprávění konkrétního děje. Jejich filmy, ozvláštněné tajemnými symboly a metaforami, připomínají sny, které se nám zjevují v noci, nezávisle na naší vůli, aby pak žily uvnitř naší paměti svým vlastním životem.

Pokud bude čtenář (a vlastně potenciální divák) vnímat jejich poslední scénář jen jako literaturu, bude zřejmě zklamaný. Žádný scénář není určen ke čtení, je jen jakousi pevnou páteří budoucího filmu. A bez fantazie, dokonalé znalosti filmového řemesla a všech možností, které dává filmový jazyk, z něj nikdy dobrý snímek nevznikne. Přesto však scénář nikdy nenatočeného Buňuelova a Carriérova filmu působí na každého zvláštní, nevysvětlitelnou magickou silou i v knižní podobě.

Lidové noviny, 30. 04. 1996, Oxana Tulajdanová

© 1991-2017 VOLVOX GLOBATOR
Vytvořilo a spravuje studio LAMA

Počet přístupů na tuto stránku: 1152