Titulní stránka
Poslední aktualizace stránky: 13. září 2010 - 10:40Volvox.cz si právě čtou 2 lidé
e-mail

Novinky O nás Katalog Kavárna Zajímavosti, archiv Zajímavé odkazy na internetu Veletrhy Obsah koąíku
O NÁS


Kontakty

Knihkupectví

Katalog ISBN

TOP 50

Napsali o nás

HLEDÁNÍ


Potvrdíte stiskem ENTER

Skandální knihy: Pohřbili matku do betonu. A milovali se


Na přezdívku Básník perverze si britský spisovatel Ian McEwan zadělal hned svým románovým debutem Betonová zahrada. Popisuje v ní příběh čtyř sourozenců, kterým zemře otec a krátce nato i matka. Aby nemusely do dětského domova, rozhodnou se dvě nejstarší děti, patnáctiletý Jack, který o sebe jinak moc nedbá, a sedmnáctiletá Julie, u níž se začíná probouzet sexualita, pohřbít matku do betonového sarkofágu ve sklepě domu, v němž žijí. Nějakou dobu všichni předstírají, že je vše stejné jako dřív. Neodvratně postupující rozklad však zasáhne nejen matčino tělo, takže je třeba neustále opravovat víko provizorní rakve, ale také pravidla etiky a morálky, jimiž se řídí společnost, ale osiřelí sourozenci ne.

Julie si posléze najde přítele Dereka a zasvětí jej do rodinného tajemství.

Zvláštní milostný trojúhelník - neboť vypravěč Jack nikdy nezastírá, že po své sestře fyzicky touží - dojde vrcholu, když Derek oba sourozence najde v jedné posteli. Vzteky rozbije betonový sarkofág a uvědomí o situaci úřady. Ve finále rozsahem nevelkého románu spí Jack Julii v náručí, zatímco záclonami probleskávají policejní světla.

Ztvárnění incestu by jistě bylo příčinou obrovského pozdvižení, ale ke konci 70. let minulého století, kdy Betonová zahrada vyšla, měla britská literární scéna už všechny soudy o skandálních knihách za sebou. Kritici i čtenáři se tak soustředili spíše na to, co vlastně oněmi sexuálními perverzemi (kromě incestu najdeme v knize i transvestitismus a narážky na rodinnou minulost, v níž se možná objevilo sexuální zneužívání) chtěl autor vyjádřit. Betonová zahrada tak může být příběhem o pubescentní revoltě proti konvencím, vyjádřením touhy po rodinné pospolitosti a viny a strachu ze samoty i románem o tom, že nade vším vítězí láska - i když má někdy zakázanou formu. McEwan se tu však především etabloval jako vynikající stylista, jenž dokáže skloubit brilantní formu s temným obsahem.

11. 09. 2010, MF DNES, Richard Olehla

© 1991-2017 VOLVOX GLOBATOR
Vytvořilo a spravuje studio LAMA

Počet přístupů na tuto stránku: 2702