Titulní stránka
Poslední aktualizace stránky: 8. srpna 2005 - 13:07Volvox.cz si právě čte 5 lidí
e-mail

Novinky O nás Katalog Kavárna Zajímavosti, archiv Zajímavé odkazy na internetu Veletrhy Obsah koąíku
O NÁS


Kontakty

Knihkupectví

Katalog ISBN

TOP 50

Napsali o nás

HLEDÁNÍ


Potvrdíte stiskem ENTER

Děti a cosi temného


Britský prozaik Ian McEwan (56) se těší hojné pozornosti českých čtenářů i překladatelů. Asi nejznámějšími díly Iana McEwana je později zfilmovaná Betonová zahrada nebo román Cizinci ve městě. Česky ale vyšlo ještě několik jeho dalších knih, a tak je jen logické, že došlo nedávno i na povídkovou prvotinu z roku 1975, První láska, poslední pomazání (Volvox globator, KGB).

Z odstupu se jednotlivé povídky mohou jevit jako ohledávání pevné půdy pod nohama, nicméně už zde vystupují do popředí McEwanovy ústřední motivy, které postupně rozvinul ve svých románech. Nejfrekventovanějším je fenomén dětství, ať už jako projev spontánnosti oproti "řádu" dospělosti, či jako blažený věk, do něhož není návratu. McEwan se ovšem pohybuje i v lidském období, kdy se člověku dá tělo "do pohybu" směrem k dospělým tvarům, ale psychika je ještě dětská. A tak povídka s názvem Doma je doma, na první pohled idylickým, je jen ironicky zjemnělou reflexí incestu s mladší sestrou, což je další McEwanův oblíbený motiv. Vypravěče textu nazvaného Rozhovor s mužem ze skříně nechá říkat: "Nechci bejt svobodnej. Proto závidím těm kojencům, který vidím na ulicích, jak je maminky přebalují a vozí v kočárku. Chci být jedním z nich. Proč bych to nemohl být já?"

Debut je to velmi zdařilý, McEwan jako by dokázal výborně vyvážit řád vyvěrající z tradice anglické literatury a vlastní talent a obsese. Trochu jinak je tomu ovšem u samotných McEwanových hrdinů. Osvobozují se z rodičovského dusivého objetí, ale nikoliv z jejich vlivu. Následuje bezradnost a zlověstnost, vyústění je temné. V neposlední řadě má McEwan schopnost evokovat prostředí, především nevábnou městskou periférii, a i když někdy pointuje přece jen trochu křečovitě a nadbytečně, je dobře, že nyní máme možnost tyto povídky číst. Je to základ, na němž autor vystavěl následující romány, od Betonové zahrady přes Cizince ve městě až po Dítě v pravý čas.

AUTOR JE ŠÉFREDAKTOREM TVARU

Reflex č. 1/2005

© 1991-2017 VOLVOX GLOBATOR
Vytvořilo a spravuje studio LAMA

Počet přístupů na tuto stránku: 4821